Ma 2018. szeptember 22., szombat, Móric napja van. Holnap Tekla és Líviusz napja lesz.

A Facebook-on

Címlap Nézőpont Új válaszok régi kérdésekre „Útvesztőben”

„Útvesztőben”

Ebben a ciklusban sem lett M0 és elkerülő út. Igazából nem is számítottunk másra. A Budakalászért Védegylet szerint Budakalász lakossága számára az M0 folytatása a legfontosabb. Ez elvinné a város belsejéből a forgalmat, ami által a József Attila, a Damjanich, a Tanító utca, a Budai út forgalma radikálisan csökkenne. Mivel ezek az utak átkerülnének a saját kezelésünkbe, olyan közlekedésbiztonsági megoldások sorozatát vezethetnénk be, hogy senkinek ne legyen kedve rajtunk átautókázni.

De mi van addig? Sokan nagyon pártolják az elkerülő utat, mert szerintük az megoldaná a fenti problémát. Véleményünk szerint azonban ez a megoldás hosszú távon sokkal több rosszat hoz, mint jót. A legsúlyosabb ellenérv, hogyha elkészül ez is és az M0 is, akkor Budakalász – öngyilkos módon – két nagy forgalmú út közé zárja be magát, és ezzel elvágtuk a településünket a Pilistől. Szabadon zúdulhat ránk az elkerülő zaja és szennyezőanyagai (az uralkodó szélirány miatt), illetve a gépjárműforgalom egy része, mely egyébként az M0-on menne, de az elkerülőn rövidebben jut céljához, ezt az utat használná.

 

 

 

Ellene szól az is, hogy az elkerülő elkészültével az állam befékezhet M0 ügyében, mert minek duplázza meg drága pénzen majdnem ugyanazt az útvonalat. Ezekkel a megoldásokkal ártunk magunknak! Természetesen azok a telektulajdonosok, akik az elkerülő nyomvonalán rendelkeznek földdel, így lemaradnak a bőséges kártalanítással járó kisajátításról. Ha valakik eleve emiatt lettek tulajdonosok, akkor bizony ők most igen csalódottak lesznek, és ennek megfelelő hangerővel követelik az út megépítését. Nagy közérdek, kontra kis egyéni érdek!
Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy sokaknak valóban nagyon nagy megkönnyebbülés lenne az elkerülő út. Más az érdeke a Zrínyi utcai és más a József Attila utcai lakosoknak. De ez sok mindennel így van egy településen. A részérdekek konfliktusában el kell jutnunk a település egészének érdekeit képviselő megoldáshoz. Demagóg módon mindig meg lehet lovagolni az ellenérdekeltek indulatait. De mire megyünk vele azon kívül, hogy rosszul érzi magát jó sok ember? A létező problémákra előbb-utóbb valós választ kell adni. A „balhépolitizálás” semmire nem ad megoldást, csak rontja a helyzetet. Így vagyunk az útjainkkal is.

Néhány képviselő által állandóan hangoztatott álláspont szerint sokkal rosszabb helyzetben vagyunk az útjaink biztonságát tekintve, mint évekkel ezelőtt. Szerintük már a zsebünkben lenne 200 millió forint az államtól, mert nem készült el az elkerülő út időre, és ebben az esetben ez az összeg járt volna Budakalásznak. Szerintük azzal, hogy új szerződést kötöttünk az évi 250 millió forintra a magyar állammal, elbuktuk a biztos 200 milliót. Furcsa kettős beszéd ez. Egyfelől az államot ugyanúgy köti ez a szerződés, mint az előző. Ha képviselőtársaink feltételezése igaz – hogy az állam teljesít -, akkor ugyanennek igaznak kell lennie az új szerződésekre is. Ha meg szerződést szeg most az állam, hogy ne kelljen fizetnie, akkor nyilván az előzőt sem fizette volna ki, ugyanígy megszegve a szerződést. A nyilvánvaló logikátlanság csak arra jó, hogy indulatokat keltsen azokban, akik nem ismerik az egész történetet, és csak az egyik fél hangoskodását hallják.
Valójában ott tartunk, hogy vagy több valósul meg Kalászon, vagy nagyobb összegért kell pereskedni. Nyilván megteszünk mindent, hogy az első variáció valósuljon meg, de a kikényszerítéshez nem sok eszközünk van. S furcsa fintora a történetnek, hogy akik leginkább segíteni tudnák városunk dolgait a szerződés betartatásának előmozdításával, lévén a kormánypárt helyi csoportjának tagjai, azok bombázzák folyamatosan a békességet és megoldást elérni kívánó testületi döntéseket, cselekedeteket.

Nem soroljuk fel a tervezett fejlesztéseket, mert az Önkormányzat friss kiadványából ezt mindenki megismerheti, de érdemes végiggondolni, hogy milyen is lesz a város belső közlekedése, ha minden a terv szerint készül el. A sok lámpa, zebra, sávszűkítés, fekvőrendőr miatt nehéz lesz bejutni, és átjutni Budakalászon. Így talán nem éri meg minket választani a sokkal nagyobb áteresztőképességű főutak helyett. Lehetőleg senki ne használja átjárónak városunkat! Nehéz legyen bejönni, de ha már bent van, nagyon gyorsan ki tudjon menni innét és közben a lehető legkevésbé veszélyeztesse az itt élők biztonságát és egészségét! Ez az a cél, amiért együtt kellene dolgoznunk! Nem egymás ellen, hanem a TELEPÜLÉSÉRT. A Budakalászért Védegyletnek ez volt a programja, e szerint cselekedett, és a jövőben is ezt tekinti feladatának.

dr. Hantos István